În 1978, Donald Gunn director de creaţie la agenţia de publicitate Leo Burnett a clasificat reclamele tv în 12 categorii. El spune că a făcut acest lucru nu doar pentru a ajuta pe cei implicaţi în domeniul publicitar, ci şi consumatorii.
Consider, cele 12 formate că servesc la fel de bine ca o armă a apărării consumatorului asaltat de nenumărate mesaje publicitare. Este ca şi când am învăţa cum funcţionează un truc magic, o dată deslusit secretul, trucul îşi pierde din putere.
Dacă vorbim de publicitatea auto, aici în principal materialele sunt de informare, sau cel puţin cele care vin din partea marilor dealeri din acest domeniu. În schimb, campanii de educare apar uneori din partea statului care încearcă să aducă la cunoştinţa publicului anumite aspecte importante în ceea ce priveşte anumiţi factori, precum siguranţa.
Ex. de reclamă auto care doar informează asupra produsului.
Sursa: http://www.youtube.com/watch?v=aEmOrWNJFyI&feature=related
Aceasta a fost una din reclamele la Dacia Logan din 2008, este realizată simplu pentru a prezenta, informa asupra îmbunătăţirilor aduse la maşina. Toată atenţia cade asupra autovehicolului, mediul înconjurător fiind unul care nu iasă în evidenţă.
Ex. de reclamă auto care are rol de educare:
Centura salvează vieţi
Sursa: http://www.youtube.com/watch?v=CU833EShPmw
În această reclamă este prezentat în mod şocant consecinţa unui accident de maşina şi a faptului că centura de siguranţă salvează vieţi. Ca urmare a spotului s-a dorit din partea poliţiei şi a CNA, care au comandat realizarea lui, conştientizarea publicului asupra unei neglijenţe care poate duce la moarte.
Pentru a analiza în subcapitolele următoare, reclamele de succes şi cele prost cotate, am ales să fac un sondaj care să mă ajute să aleg reclame de acest gen. Frecvenţa mare a cercetărilor selective de tip sondaj, în ansamblu de marketing, este justificată de avantajele specifice ale metodei. Principalele avantaje sunt următoarele: (a) obţinerea de informaţii despre motivele, atitudinea şi preferinţele membrilor unui grup ţintă;
(b) flexibilitatea comunicării verbale sau scrise cu respondenţii; (c) posibilitatea utilizării de mijloace vizuale, produse, ambalaje; (d) investigarea influenţei anumitor variabile independente, cum sunt vârsta, veniturile; (e) posibilitatea de a prezice comportamentul viitor al unităţii de sondaj/ cercetare. Am ales în acest caz un eşantion de 200 de persoane, dintre care au raspuns 183. În funcţie de rezultat am analizat reclamele care urmează:
Reclame de succes:
BMW
Sursa: http://www.youtube.com/watch?v=8QR0M91_cyw
Acest spot este la modelul BMW decapotabil din seria 3, acţiunea se petrece în Italia într-un oraş cu clădiri vechi, un loc în care se păstrează tradiţile lucru subliniat de muzica tradiţională Italiană care se aude pe fundal. Străzile înguste şi tentaţile care apar la fiecare pas îngreunează deplasarea tănărului spre viitoare lui soţie care îl aşteaptă îngrijorată în faţa bisericii. Reuşita acestui spot constă în faptul că reuşeşte să aducă un zâmbet pe buzele privitorului şi în acelaşi timp să păstreze seriozitatea şi sobritatea gamei BMW.
Maşina este prezentă pe tot parcursul spotului şi datorită ei tânărul trece de tentaţile apărute în cale folosindu-se de viteză, direcţie, suspensie şi sistemul de frânare al maşinii.
Citroen
Sursa: http://www.youtube.com/watch?v=NXNA2npuP3g&feature=related
Muzica antrenantă şi imaginile într-o continuă mişcare sunt cheia succesului în ceea ce priveşte acest spot la Citroen C4.
Transformarea din maşina într-un robot sugerează privitorului tehnica de ultimă oră cu care este dotată maşina, la fel şi cladirile futuriste ce apar în acest clip crează în subconştient senzaţia că maşina ar fi venită din viitor. Usurinţa şi viteza în mişcările robotului este defapt capacitatea maşinii de a se mişca cu aceaşi uşurinţă în trafic.
Fiat
Sursa: http://www.youtube.com/watch?v=76UADeMq-aY
Locaţia aleasă, melodia cunoscută de pe fundalul reclamei, actorul George Clooney alături de o actriţă plină de carismă şi cu un accent italienesc; toate acestea împreună cu un scenariu original fac din spotul la Fiat Idea unul dintre cele mai reusite.
Cu toate că la o primă vedere accentul nu este pus pe maşină, la o analiză mai amănunţită se poate observa că realizatorul acestui spot a ştiut exact ce face şi defapt nouă ne sunt prezentate nenumăratele calităţi ale maşinii. Printre acestea se numără: trapa electrică de pe pavilionul maşinii, închiderea centralizată, spaţiul extrem de generos din interiorul maşinii, cotierele din dotarea standard, scaunele foarte comode, chiar şi modul în care maşina se aşează pe drum ne este prezentat.
Peugeot
Sursa: http://www.youtube.com/watch?v=WR4XvsNenk8&feature=related
Spotul la Peugeot 206 este unul dintre cele mai bune spoturi difuzate vreodată la TV, realizatorul acestuia a folosit pentru realizarea lui o idee extrem de originală la momentul acela. Acţiunea se petrece în India pe parcursul unei zile. Porneşte de la visul personajului de a-şi transforma maşina într-un Peugeot 206 şi continuă cu străduinţa şi inventivitatea acestuia care durează pană târziu în noapte. Reclama se încheie pe o melodie Indiană şi este prezentat personajul, mândru de realizarea lui, la volanul unui automobil cu formatul unui 206.
Acesta a fost spotul datorită căruia Peugeotul a reuşit să se impună în România, o piaţă în care maşinile Franceze nu reuşeau să se integreze.
Volkswagen
Sursa: http://www.youtube.com/watch?v=44ONnc2NbZU&NR=1
"Blind man" un spot ce are menirea să promoveze nu doar modelul în cauză ci intreg brandul Volkswagen. Melodia captivantă dar în acelaşi timp emoţionantă alături de povestea unui om orb rătăcit într-un oraş mare captivează întru totul pe parcusul celor 60 de secunde.
Acest spot la Volkswagen Golf are menirea să reconfirme consumatorilor şi să întărească în subconştient ideea că Volkswagen este maşina poporului. În spot detalile comerciale sunt aproape inexistente publicul rămânând cu impresia că această maşină este creat special pentru ei.
Porsche
Sursa: http://www.youtube.com/watch?v=bJlI7TEhNzg
Phorche 911 Carrera este o maşină care se adresează tuturor claselor de vârstă, dacă în majoritatea spoturilor celor de la phorche se sugera viteză, putere şi adrenalină de această dată spotul se adresează unei categori de vârstă care au responsabilitatea unei vieţi familiale. Viteza cu care maşina se deplasează este cu mult inferioară comparativ cu alte reclame realizate de cei de la Porche, muzica foarte liniştită din fundal sugerează siguranţă.
Atenţia la detalii alături de buna realizare a acestui spot în care atenţia nu este pusă doar pe plăcerea de a conduce o maşină ci pe aceea de a fi condus.
Reclame prost cotate:
BMW
Sursa: http://www.youtube.com/watch?v=plxNfU-PA2c
Cu toate că reclamele concernului BMW ar avea o credibilitate crescută datorită numelui, spotul la BMW M5 nu reuşeşte să convingă nici cel mai mare fan al mărcii.
Acţinea are loc în deşert şi pe aproape tot parcusul spotului este prezentată o altă maşină, doar pe final ne dăm seama că reclama promovează un BMW. Muzica lipseşte cu desăvârşire, nici o caracteristică a maşinii nu este prezentată cu excepţia vitezei şi eventual a sistemului de frânare şi acelea sunt exagerate cu mult peste măsură.
Citroen
Sursa: http://www.youtube.com/watch?v=ndF4c9-BotM
Maşinile şi scufundările subadvatice nu au nimic în comun. Realizatorii spotului Citroen C3 au facut o reclamă care se potriveşte poate pentru orice care alt produs doar la o maşină nu, deoarece imaginea unei maşini nu trebuie niciodată asociată cu apa, excepţie făcând cazul în care maşina promovată este amfibie. Melodia de pe fundal este o melodia apreciată al cunoscutului Frank Sinatra dar din păcate nici melodia nu se potriveste în decor.
Toyota
Sursa: http://www.youtube.com/watch?v=w2qvsy9l9hQ
Today Tomorrow Toyota un slogan nu foarte original realizat de cei de la Toyota un slogan care contribuie la eşecul spotului la modelul iQ. Reclama este realizată în alb-negru la fel şi maşina promovată, o maşină intitulată iQ ar trebui să fie prezentată out side the box pentru a se diferenţia integral de restul maşinilor prezentate în reclamă. Un alt element care lipseşte este lumina iar fară lumină, nu puteţi avea o imagine. Variaţile luminii creează stălucire şi contrast iar acesta crează imagini de calitate.
Trebuie specificat faptul că melodia Academia interpretată de Sia este un dintre singurele lucruri care potrivesc în reclama la Toyota iQ.
Volkswagen
Sursa http://www.youtube.com/watch?v=HpAdsUIkHUo&NR=1
Pare aproape imposibil să faci o reclamă nereuşită la o maşină cum este VW Touareg cu toate acestea cei de la Volkswagen au reuşit. Pe parcursul a 47 de secunde este promovată doar înfăţişarea maşinii şi nimic altceva. O reclamă anostă poate chiar enervantă dovada faptului este dispariţia bruscă de la televizor.
Pe o piaţă auto unde concurenţa este mai mare ca niciodata nici un constructor nu işi poate permite să promoveze un SUV, cu atâtea calităţi şi puncte tari, doar după felul cum arată, indiferent de numele acestuia.
Ferrari
Sursa: http://www.youtube.com/watch?v=PI57X03AtyA
Prima greşală în ceea ce priveşte spotul la Ferrari 360 este lugimea care este de mai bine de două minute, un interval în care şi o reclamă bine realizată ar plictisi după o vreme publicul. Din păcate nu numai lungimea este prost aleasă ci intreg spotul este nereuşit. Ferrari o companie care cheltuia anual 30 de millioane de euro doar pe salarul unui pilot de formula 1 nu reuşeşte să promoveze o maşină care aproape că nu mai are nevoie de promovare. Cu o melodie anostă, o poveste prost inspirată spotul la Ferrari 360 se potriveşte poate cel mai bine în categoria reclamelor prost cotate lucru dovedit şi de faptul că la 6 ani de când a fost postat pe siteul www.youtube.com a avut foarte putine comentarii, multe negative, şi un numar foarte mic de vizualizari pe când spotul “Blind man” la VW Golf a avutun numar dubu de vizualizari si multe comentarii pozitive.
Prin urmare nu este suficient să ai un buget mare alocat unui spot şi nici chiar numele mărcii promovate nu contează în aşa masură încat să shimbe total opinia unui consumator asupra spotului. Important este felul în care a fost gândit acel spot, felul în care a fost transpusă acea idee şi muzica folosită este de asemenea un element foarte important.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu